måndag 23 januari 2012

Modets offer

Idag är det en vecka sedan jag blev opererad och hittills har det gått jättebra! Jag är stolt över min lilla hals som har haft en så fin läkningsprocess :D jag har haft skitont och knappt kunnat prata eller äta flytande mat, men allting har varit överkomligt och nu ser den ok ut. De senaste dagarna har bestått av att vila, läsa böcker, surfa på internet, titta på Tv och studera. Jag såg en riktigt bra dokumentär om klädkonsumtion häromdagen som jag vill tipsa er om. Jag har aldrig funderat något på just dethär med att konsumera så mycket i kläder som så många, och jag, faktiskt gör. Dokumentären gav mig en tankeställare. Känner ni igen er i att ha en massa kläder i garderoben ni inte använder? Kanske tom kläder ni aldrig ens har använt? Kläder ni egentligen inte ens tycker om? Jag tror vi mår bra av att konsumera och att identifiera oss i saker vi köper, vi känner oss tillfreds när vi köpt något. Tyvärr är denna känslan oftast kortvarig och vi letar efter mer att konsumera för att må bra och tillfreds vilket resulterar i att hela konsumtionssamhället går på högvarv. Respekten, värdet och själen i mycket av det man har finns inte, utan kanske mer förakt och en dålig känsla över alla de tex oanvända kläder som inte uppfyllt ens lyckönskan. Inte nog med detta, som i sig jag tycker är jobbigt nog, miljön och ett Stort antal fattiga och oskyldiga människor råkar Mycket illa ut pga detta.
(jag vet inte hur man lägger in en video så ni får kopiera texten och klistra i webbläsaren). Se dokumentären här: http://svtplay.se/v/2675850/dokument_utifran/dokument_utifran__modets_offer?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2675850/sb,p103473,1,f,-1

Inga kommentarer: